Pages

Pagi Raya 2008

Aku bersama keluarga, keluar ke kubur. Menziarahi kubur arwah atuk dan kakak ayah aku yang telah lama telah pergi. Pagi itu, amatlah tenang. Sinaran mentari, tak begitu panas. Panas pagi. Memang Sedap-sedap berjalan lah bak kata orang Beseroh.

Usai beryasin, aku pun terpandang seorang gadis. Yang, ibarat Macha ucap, "Ya Allah Ya Tuhanku, Lawanya" tapi tak lawa pun, lebih kepada kiut gitu. Jadi aku tukar kepada versi aku, "Ya Allah, Ya Tuhanku, Kiut nya. Rasa nak cubit-cubit je. Tapi anak orang. Kena tunggu menikoh dulu baru buleh cubit-cubit. Hiihihii *gelak gatal*)". Aku cenderung ke arah makwe yang kiut-kiut macam tedibear. Pasal diri sendiri pun, orang kata kiut. Misti lah dipadankan dengan Makwe Kiut. Baru la jadi kiut couple.

Gadis itu berjalan bersama-sama keluarganya. Dan mereka bergerak dari satu kubur ke satu kubur yang lain. Jadi, agak menyukarkan pergerakan aku untuk melakukan teknik dan taktik perhubungan tahap budak sekolah. Ya, aku tak berapa pandai dalam mengorat-ngorat ni. Jadi cukuplah kalau terer sampai tahap budak sekolah.

Dalam sela masa 5 minit berfikir, aku masih gagal mencari cara yang sesuai untuk mendekati gadis tersebut.

Tiba-tiba, seperti ada mentol di atas kepala aku memberikan idea yang terbaik untuk aku. Lekas-lekas aku berjalan menuju ke arah mak aku yang sudah 3 meter dihadapan.

"Mak, cuba mak tengok budok puang tu"

"Mane gok?"

"Tu" sambil mata aku memberi isyarat.

"Hoh. Bakpe? (Kenapa apa?)

"Mak, gi la baik-baik dengan mak dia. Nanti mana la tahu nanti dia nak jodohkan anak dia ke, buleh la offer abang. Gitu."

Mak aku tutup mata. Fikir dalam-dalam lepas aku ucap kata itu. Dan kemudian dia bersuara kembali.

"Kasi kurus badan dulu. Baru la mak gi"

Cepat-cepat aku mintak kunci kereta. Nak balik, tengok tivi rancangan raya. Dengar cerita, Siti Nurhaliza menyanyi sedap jugak.

6 comments:

paiseh said...

lu ni pesen togak air beras juga ni gua syak~

Darkk said...

Paiseh,
Gua nak oder satu. Kedai Ayam Golek dulu ada ke tak?

Ain Butterscoth said...

alahai.....

macha_sezs said...

hahahaha~
aku nak cakap macam paiseh jugak. tapi tak sampai hati.

terima kasih paiseh!

air beras suam satu!

Darkk said...

Ain,
Ahaha :))

Macha,
Ah. Sila lah.

Aku pun dah lupa apa punca air beras tu.

kaxx said...

kiut sangat lah darkk.
oh. salah.
kiut lah sangat.
hahahaha

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails