Pages

Makcik Nasi Berlauk

Saya cukup mengamuk dengan kosistensi makcik jual nasi lauk ala booth dekat tempat saya ni. Kadang-kadang dia bukak awal. Kadang-kadang dia bukak lambat. Kadang-kadang dia tak bukak. Buat saya hati panas je. Macam mana nak membangun kalu tak kosistensi dalam perniagaan.

Tempat makcik tu dah strategik. Depan hostel pelajar perempuan. Depan pangsapuri kos rendah. Kompem ramai orang datang beli. Tapi makcik buat perangai. Saya yang berkobar-kobar nak pegi nasi pun kecewa bila makcik tak bukak lagi booth. Dah la perut lapar, tak mandi, panas hati. Itu semua buleh buat saya terbalikkan meja gerai pisang goreng sebelah gerai makcik tu. Takkan nak suruh saya beli pisang goreng makan tengah hari. Saya nak makan nasi untuk makan tengah hari.

Ada peluang nak jadi kaya, itu pun tak nak ke.

4 comments:

PURPLE is LOVE said...

marah benar..

hehe.. bese la org melayu..

kalo tak beli kata xnk tlg org melayu..

Is said...

makcik tu peniaga berjiwa india.
biarkan saja dia.

bulanisakmar said...

sama macam cafe kat blok aku ni jugak..
tu yang aku kurus, x bukak, x makan la jawabnye..tensen tensen..

Mrs. Asida said...

memang dah tabiat org melayu.. jual x jual, jual balik.. last2 tutup.
Susah bangsa kita nak maju cam ni.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails