Pages

Malam Yang Sejuk

Lily terketar-ketar. Nak saja aku peluk memanaskan Lily. Tapi aku tahu. Lily tak suka. Biarkan lah dia. Lagi pun aku dengan dia belum berkahwin. Keadaan peluk memeluk hanya mendatangkan syak wasangka terhadap masyarakat sekitar. Nak-nak Puan Saodah a.k.a Internet Bergerak. Ada benda yang orang buat dia tak suka. Dia canang satu negeri. Kadang-kadang dia buat press conference. Kalau dia cakap apa yang dia nampak sahaja takpe. Ni siap dengan tokok tambah, mitos-mitos dan juga hikyat maharaja untuk menyedapkan cerita.

"U.." rengek Lily.
"Ye u?..ada ape?"Spotan ku.
"Sejuk la. Jom pegi tempat panas"
"Lagi pun i lapar la u.."sambung Lily lagi.

Ah.kesian Lily ku. Dia lapar. Aku tidak sanggup melihat Lily kelaparan. Aku tidak sanggup melihat dia kesejukan. Dengan pantas, aku memikirkan jawapan pantas. Aduh..aku tidak tahu. Semua tempat sudah kami jelajahi. Bosan la kalau pergi tempat yang sama saje. Aku buntu.

Tiba-tiba, Lily berdiri. Aku tersentak. "U!!..i tahu nak pegi makan kat mana!!" kata Lily. Aku terkesima. Tidak pernah lagi dia memberikan cadangan tempat untuk makan. Selalunya aku. Aku suka memilih tempat-tempat yang romantik. Ha, camne?. Jiwa gak aku ni.

Mataku terpaku kepada Lily. Menantikan perkataan yang seterusnya. "Kite makan kat Kenang Semalam Sehati Sejiwa la ek" kata Lily sampai melengtukkan kepalanya. Adush, comel bila dia buat begitu. Tetapi jiwa aku meronta. Meronta akibat Kenang Semalam Sehati Sejiwa. Aku tak pernah dengar pun.

"Eh kat mane tu?" tanya ku dengan lembut.
"Ala..kat selekoh lepas traffic light dari MMU.
"Aik kat mane tu?"
"Tak tahu ek. Bak kunci kete. Biar i drive"
"Okeh"


Ya. Lily pandai memandu. Kagum tak? Hehe. Aku menghulurkan kunci kereta wira Aeroback ku. Dengan harapan Lily dapat memandunya dengan selamat. Pintu Kereta ku, ku buka untuk Lily. Lily tersenyum manja sambil mengucapkan "terima kasih sayang".

Aku duduk disebelah Lily. Kalau aku duduk di belakang, nampak sangat tidak hormat akan nya. Aku bukanlah orang yang begitu. Deruman enjin berbunyi. Lily memulakan perjalanan dengan bacaan doa. Dengan perlahan Lily menolak gear dan terus menluncur laju.

Sepanjang perjalanan, tiada apa-apa yang berlaku. Aku hanya mengikut rentak lagu yang ke udara. Menghentak-hentak kaki. Feeling sakan. Sekali sekala, Lily menjeling sinis kepada aku. Ahaha. kejadian itu selalu berlaku jika dia memandu kereta ku. Kelompak mataku mula berat. Aku tertidur dengan penuh rasa bahagia.

"U..oo..u.."panggil Lily. Aku tersedar. "U..dah sampai la u" sambung Lily lagi. Aku terkebil-kebil. ah, sudah sampai rupanya. Perjalanan tidak lah jauh mana.
Tetapi aku tetap tidur. Aku keluar dari kereta. Lily pun turut keluar.

Owh, kedai ini lah yang dipanggil Kenang Semalam Sehati Sejiwa rupanya. Ceh kedai mamak rupanya. Aku ingatkan apa tadi. Kedai Mamak memang merupakan least favourite aku ketika aku keluar dengan Lily. Bukan nya apa. Kurang Romantik.

"La u..i igt kan fast food ke ape ke.."
"Eh, bila i cakap fast food..sekali sekala meh la pekena mamak"
"I dengar roti naan kat sini sedap" tambah Lily.
"Ek?..boleh la kalo camtu. U punye pasal terjun lombong i sanggup"
"Eh u ni, jangan la. Kalu u terjun lombong, tinggal i sorang-sorang..i tak sanggup"

Terus Lily mecubit lengan ku yang pejal. Aku tahu. Lily tidak suka aku bergurau pasal terjun-terjun ni. Sekali sekali aku suka mengusiknya. Untuk memeriahkan keadaan.

Kami berjalan pantas menuju ke satu meja yang kosong. Bukan setakat meja. Kerusi pun ada. Aku menarik kerusi untuk Lily duduk. Sekali lagi Lily mengucapkan "Terima Kasih Sayang". Hati berbunga. Mata ku liar mencari mamak untuk mengorder makanan. Ku petik jari. Maka, satu tubuh yang besar, gagah menghampir meja kami.

"Ya encek. Apa oda makan?"
"Roti Naan Satu Set" jawab Lily.
"Err..tak makan" jawap aku.
"oda minum?"
"Tebu ade?"

Mamak itu terkesima. Mungkin tidak tahu apa itu tebu.

"Tebu..tebu dalam botol" terang aku
"Adaa..."
"Yang macam soya tu"
"Adaa..Adaaa.."
"Tebu taw"
"Tebu..botol..soya..soya adaa.."
"TEBU LA!!!.." Lily dan aku serentak menjawab

Damn. Ni la kalo order kat mamak, order lain dapat lain. Belum order dah dapat. Kadang-kadang baru je sampai duduk, dia dah kira. Kadang-kadang aku rase persatuan mamak kat malaysia kene ambek kursus bahasa baru leh jadi waiter. Tak de la sampai maki-maki kalo salah antar order. Ni sekadar cadangan dan pendapat. Bukannya racist ke apa. Tapi Untuk kesenangan Semua.

*tebu dan soya hanya berbeza warna, bukan bekasnya*

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails