Pages

Reviu Cincai: Transformer: Revenge of The Fallen

Owh ya, surat khabar tipu anda. Transformer keluar 23hb. bukan 24hb seperti yang diwar-warkan. Kerana aku telah menontonnya pada 23hb tepat pukul 9. Okeh, pukul 9 tak tepat sangat. Aku sekarang ada sindrom masuk panggung lambat.

Masuk-masuk je dah start. Apa best ke? Entah. Aku rasa biasa. Team Autobots bawak member-member dia datang Bumi untuk menghapuskan sisa baki Decepticon. Sisa baki Deception ini ada misi baru. Iaitu, Menghidupkan Megatron. Lagi. Tapi bukan arahan StarStream. Tapi The Fallen. Siapa tu? Ketua kepada Megatron. Yang dah hidup beratus-ratus yang boleh buat kita macam WTF??. Ada lagi jahat rupanya. Dan bila last sekali, The Fallen ini mati dulu, dan Megatron cabut lari takut kena hentak dengan Optimus Prime yang kuat gila masa part last. Camna buleh jadi kuat? Tengok Sendiri.

Menonton Transformer: Revenge of the Fallen ini ibarat menonton All In One movie. Mula-Mula Kamu dihidangkan dengan Cerita Transformer, Kemudiannya, Amerika Pie. Seterusnya, Terminator 3. Kembali kepada Transformer balik. Lepas itu, Indiana Jones. dan akhirnya tiba-tiba kau rasa macam kau tengok, cerita perang di Iraq. Desert Storm contohnya ataupun, The Kingdom. Semua scene dalam Transformer: RotF ini akan buat kau teringat sesetengah scene movie. Mungkin Tribute untuk sesetengah Movie. Tapi tak pa. Oh, tak lupa. Kau juga akan dihidangkan dengan slow-mo momentum pergerakan buah dada Megan Fox. Nasihat aku untuk gadis, sila fokus kepada muka hensem (yang aku rasa tak hensem) Sam Wattthsishky. (Aku malas eja betul-betul).

Kadang-kadang aku konpius, Samada aku datang semata-mata nak tengok Transformer atau pun cerita kelakar. Terlampau banyak scene kelakar manusia. Aku tak mahu itu. Aku bayar sebab aku mahu tengok Transformer. Jadi aku mahu lebih banyak scene kelakar transformer. Transformer humanoid. Bermaksud, Meraka macam manusia juga. Ada perasaan. Buleh kelakar, buleh serious. buleh sedih, tapi jangan sampai keluar air mata. Tipu. Tapi sayang, kurang ada dalam movie ini. Malah mereka kurang ditonjolkan. Optimus Prime terutamanya. Lupa kasi tahu. Dia mati masa part tengah-tengah cerita. Kena hentak ramai-ramai dengan Decepticon. Tapi scene dia mati tu, agak sedih. OPTIMUS PRIME BRO!!! Leader Autobots kat Bumi. Mati. Sapa tak sedih. Walau apa pun, hero hidup balek.

Dalam movie, Prime adalah ketua kepada Autobots. Sapa yang ada Prime kat belakang nama dia, dialah ketua. Kalau ikut pemahaman aku. Title Prime itu adalah pangkat. Ada lagi yang tinggi dari pangkat prime. iaitu, Ultra - Ultra Magnus. Mungkin diorang buat universe baru untuk movie. Aku tak tahu la.

Apa-apa pun, Transformer terlampau OverHyped dan Overated. Terlampau banyak flaw dalam storyline. CGI tak kesah sangat. Kewl tetap kewl. Lagi satu, Sam sang hero menjerit macam perempuan, manakala Megan Fox hanya perlaris movie. Tak seksi, kurang orang kot tengok.

Dalam movie ini juga menunjukkan propaganda Amerika - yang merakalah paling kuat sekali dalam dunia. Meraka ada macam-macam senjata yang boleh munsahkan transformer. Siap ada photon cannon lagi tu.

Hmm, aku tak tahu la nak rate berapa untuk movie ini. Sebab..entah la. Mungkin aku kena tengok sekali lagi kot. Aku masuk dengan mentaliti fanboy. Jadi, ratingnya aku boleh kasi 2.5/5

p/s: most of the fanboy rate bawah 2/5 untuk movie ini. Dan rata-rata manusia kat U.S tak suka Micheal Bay. Dah ternyata, memang TF ini overated dan overhyped. Kecoh kuat. tapi tak sampai tahap yang dimahukan.

16 comments:

Sham Hardy said...

betul kata ko, bila movie dah absolutely overhype dan result is bad, maka fanboy akan menjadi haters sejati pengkarya tersebut

harap-harap ada pengganti untuk Michael Bay nanti

Darkk said...

harap-harap ada. Micheal Bay tak sesuai untuk TF.

helomynameisjaye said...

kelamkabut je.besepah2.i oso dunno wat to say.omg and maikel bay totally ampuing the new US president.wth presiden obama?

Hitman66 said...

Aku ingat aku sorang je yg tak suka wuuuuuuuuuuuuu

Anyway kalo ko anggap transformers nih macam transformers lain aku rasa leh la terima.Since dlm 2nd movie nih diorang dah banyak modified sampai Megatron pun bukan ketua bagi decepticon tuh =.=

Sayang Michael Bay bagus buat movie cam Bad Boy I & II tapi kat movie nih ada banyak flow yg korang leh nampak sendiri.

Tuh je la pasal transformers.Dah nangis keluar darah utk 1st movie.2nd movie dah tak der apa2 dah bagi aku...

reppu_kiri said...

Banyak potensi movie ni leh kuarkan. tapi banyak potensi tu cam gone to waste. mungkin pasal cite dia lama sangat kot. biasanya jalan cite camtu sejam setengah dah cukup.

paiseh said...

lu buat laa film gundam pulak..!

Darkk said...

Gundam live action? Kita tunggu Neon Genesis Evangelion live action keluar dulu. tengok tahap mana diorang boleh keluarkan live-action mecha.

Kalau sampah jugak, rentikan je la.

FdausAmad said...

Gua nak jemput lu dtg blog gua ada makan kenduri

Ikut baca doa skali pun takpa..

Darkk said...

Sori la, Mak gua masak tomyam hari ni. Jadi nya tak terliur makan kenduri blog lu.

Antar doa dari jauh je lah.

@tune® said...

la..cite klakar kah?

cik nana~ said...

ok...bile baca review nih, rasa cam kecewa n malas nak tengok je. baik gi tengok ice age 3 ek??

chanz said...

haha. reviu cincai.
bagi aku leh la tahan movie ni..maybe sebab aku bukan masuk sebagai fanboy.

░♥si lampu neon♥░ said...

aku dgr transfomers ni nak tutup aib amerika. amerika nak bgtau satu dunia askar dorg menentang keganasan demi menuntut keamanan dunia . ceh bijak mereka.

Darkk said...

Yah, betul. Itu lah Pandangan saya apabila mereka kaw-kaw keluarkan tentera mereka.

famia said...

Ya Allah.
Menyesal baca.
Ini spoiler ni.
Orang tak tengok lagi Transformers ni.

Isk.. letaklah warning.

alahai -__-"

Budak Pensel said...

Tranformer cam shiyal. Ada scene matrix, terminator, indiana jones, dan macam2 benda yang tak best.

Action kelam kabut. Kamera buat aku pening. Time fight sampai aku tak tahu sape yang jahat.

Gila.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails