Pages

Reviu Buku: Kasut Biru Rubina

Membaca Suf. eerr. Membaca tulisan Sufian Abas, betul-betul mengingatkan saya tentang sendiri yang ingin menceritakan kisah dibawa angkat pari-pari bukit masuk ke syurga selepas menonton kemalangan paling ngeri yang pernah berlaku di Malaysia ketika untuk menjawab soklan peperiksaan percubaan SPM 2004.

Tapi itu tak berlaku kerana terlampau tidak masuk akal dan bimbang akan tindakan guru yang akan membakar kertas jawapan peperiksaan saya, menyebabkan saya tidak mendapat gred yang tinggi dalam Bahasa Melayu.

Sufian Abas, seorang yang saya kata, betul-betul berjaya membuka minda saya. Hanya dengan membaca penulisannya, betul-betul buat hati saya mahu jadi pop. Meletup dan bercantum semula, kemudian pop kembali dan meletup semula. Perkara yang sama berlaku apabila tiap kali saya baca cerita-cerita pendeknya. Pop-Letup-Cantum-Pop-Letup-Cantum-Pop-....-[simbol infiniti]. Setiap kata-kata memikat, idea keselurahannya padat dan lenggok bahasanya, pelbagai. Entah, macam mana nak saya kata. Err. Tak perlu kata.

Baca sendiri ceritanya di belog dia. Atau beli bukunya, lagi afdal.

Seperti contoh saya, terpaksa menyorokkan bukunya yang terlampau jarang - rare. kerna saya tidak cukup duit ketika itu. Ringgit Malaysia Lima Belas, tidak lah terlampau mahal. Tetapi untuk saya seorang yang tidak mahu menggunakan duit sendiri dan mahu memanipulasikan duit ibu bapa, akur juga dengan salah percaturan dan akhirnya tetap menggunakan duit sendiri untuk membeli "Kasut Biru Rubina". Saya harap anda faham dengan ayat saya diatas.

Seperti biasa, saya tertarik dengan muka depannya; Sang Freud Press terkenal dengan muka depan yang pelik-pelik dan tiada kena mengena dengan tajuk buku - mungkin berpegang kepada prinsip "Seni itu abstark" , jadi penerbit boleh letak apa-apa gambar yang tiada kena mengena dengan tajuk buku. Contoh, "Dua Lauk" terbitan terlatest SFP. Saya sampai sekarang tidak faham apa mengena perempuan mengisap rokok. (mungkin lelaki dipakaikan lisptik mengisap rokok) dengan tajuk Dua Lauk. Kenapa tak diletakkan gambar nasik, dua lauk; sayur dan ayam kari, misalnya. Kan? Tetapi ini lah uniknya, SFP. Letak gambar bukan-bukan untuk tajuk bukan-bukan. Gambar randum untuk tajuk randum.

Dalam "Kasut Biru Rubina", terdapat 27 stori yang patah perkataannya sentiasa melebihi seratus. Okeh. ada sedikit tipu. stori pertama dalam KBR ini tak sampai seratus patah perkataan dan stori itu memukau. Atau mungkin prolog Sufian Abas yang betul-betul memukau, sehingga saya berkata, Celaka orang Negeria ini.

27 Stori, dan setelah habis baca, hampir separuh telah menjadi favourite saya. Dan least favurite saya, adalah Nenek Oh Nenek. Kisah seorang nenek yang sudah mati, melawat cucunya yang cuba-cuba buat maksiat. Tetapi, cucunya buat dunno tertang kehadiran neneknya. Apakah yang akan berlaku selepas itu? Adakah neneknya akan makan kaki cucunya? Atau cucu bunuh nenek guna pokok kaktus dan pokok kacang pea? Baca sendiri kesudahannya.

Anda pasti terorgasm sendiri dan menari dalam hujan secara tiba-tiba, lalu membunuh seekor kucing yang paling cute dalam kedai pet yang tertentu, secara tak pasal-pasal.

Saya rekemen beli buku ini, dan beri bintang 4/5 untuk buku ini. Tapi rasanya, dah habis. Tunggu ulang cetak baru. Paksa penerbit ulang cetak.

[Work in Progress (baca: Malas)]

6 comments:

helomynameisjaye said...

wah orgasm.kat mane buleh dapatkannya?

macha_sezs said...

hahaha
pasal orgasm ni laju je ko ye cbm.

darkk,
jangan lupa bawak balik melaka ya!

Darkk said...

cbm,
rasa boleh didapati di silverfish dan borders. kalau nasib anda baek, mungkin boleh jumpa di popular.

macam saya.

macha,
macam biasa. apa yang tinggal, mesti tertinggal.

arfahadnan said...

nampak menarik..
akan cuba cari pabila menyinggah di kedai2 buku..
adakah buku tersebut boleh didapati di kedai2 buku berdekatan?

fararusdi said...

gua ada kasut biru nine west.. ok ke? hehe.

Darkk said...

arfa,
cuba cari, rasa boleh didapati kedai popular.

buku ini kecil sahaja.

fararusdi,
lu ada kasut biru? gua ade selipar kuning. jenis jepun. buleh lawan gua?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails