Pages

Hacung!!!

Petang itu. Aku ponteng. Ponteng Bersebab. Resdung Bersebab. Datang. Bersin aku datang. Pening. Pening aku datang.

Tapi aku gagahkan juga ke kedai makan. Lapar. Sepanjang di Kedai Makan. Aku Bersin Sekali-Sekala. Makan sambil bersin. Yang lebih Nikmat adalah Bersin. Makan jadi Nikmat kedua. Sambil makan dan bersin, aku juga membaca suratkhabar. Membaca jadi nikmat ketiga. Aku Sangat Multitasking. Ketika itu.

Lepas makan, aku perlu ke toko buku. Entah kenapa nafsu aku membaca cantuman helaian kertas datang. Mungkin aku sudah bosan menghadap paparan cecair kristal. Aku ke Toko Buku.

Di Toko Buku. Ramai remaja termasuk aku sedang mencari cantuman helaian kertas. Membelek. Menilik. Terdapat juga makcik pakcik bersama zuriatnya. Tika itu, cuti sekolah sedang berlangsung. Tidak hairan lah mereka bersama. Hacung!! Aku bersin. Di Toko Buku.

Hacung!! Lagi. Bola-bola mata ramai manusia terpaku ke arah aku. Aku tunduk memilih cantuman helaian kertas. Cover-cover Malu beb. Aku Malu. Sebab Malu? Sedikit Mukus dari hidung aku terjatuh ke atas buku. Sedikit sangat.Nasib baik cantuman helaian kertas itu dibaluti dengan plastik. Selamat isi kandungnya. Cepat-cepat aku ambil, kesat guna tisu bekal dari kedai makan tadi dan bayar di kaunter. Sebagai tambahan, aku ambil satu lagi cantuman helaian kertas sebelah yang terkena mukus aku.

Kamu tahu apa tajuk dua cantuman helaian itu? Heh. Kayangan karya Ruhayat X dan Pasca Manusia karya Sufian Abas. Edisi Terhad. Beb. Aku hulur not kertas lima puluh dan dipulangkan baki dengan 3 not kertas sepuluh. Dan aku berlalu pergi.

Hacung! Aku bersin. Hacung! Aku bersin dua. Hacung! Aku bersin tiga. Di luar toko buku.

Aku terfikir. Jika aku pemilik toko buku, aku akan haram sesiapa yang resdungnya timbul pada hari itu masuk ke toko aku. Untuk itu aku buat satu lambang yang dilukis hidung berwarna merah berpalang senget. Demi menjaga nama baik toko. Heh.

10 comments:

paiseh said...

gua imajin sign tu dah mcm hidung disengat tungau. hahahah..!!

miezi said...

aku pun dok bersin sehari suntuk!! haishh

Hidemichi said...

best wo bersin...sebab tu sebut Alhamdulillah!

Darkk said...

mmg pun..tapi selalu bersin, penat badan oo..penat die cam panjat gunung je..

FarhanaLicious said...

selamat berbersin. heheh!

macha_sezs said...

ni filler lagi eh?

Darkk said...

farhana,
berberbersinsin yang selamat

chang,
aku tahu ko tggu cite ko..

BudAk hijAu said...

huahuahuahua...

sengal lu!!

Darkk said...

ye aku sengal..

*sambil tunduk kepala. kaki kuis-kuis tanah*

nabilah hana said...

"ponteng bersebab"
heh

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails