Pages

Fikiran Ku, Cerita Ku

Aku terfikir hendak menulis cerita yang ada kaitan dengan robot, alam persilatan, zaman kegemilangan Melaka, peperangan antara galaksi ala Gundam, Star Trek dan kedai Mamak. Sudah lama aku fikirkan jalan cerita ini, biasa sebelum tidur. Sebelum menghantar SMS selamat malam kepada Lily, malah semasa menghantar SMS pun aku masih memikirkan jalan cerita itu.

Aku hanya ada cerita permulaan dan perakhiran. Perkembangan watak dan jalan cerita klimaks masih bersembunyi dalam otakku. Mungkin anda-anda buleh membantu. Ya, cerita ini bukan seperti Romatik Berdarah yang aku buat dahulu. Cerita ini lebih berat. Berat kerana aku memerlukan fakta yang tepat. Seperti kekuatan tentara kerajaan Melaka ketika abad ke 15 atau pun berapa pencak silat yang terulung ketika zaman kegemilangan Melaka.

Untuk babak masa hadapan, aku buleh tipu. Reka apa sahaja yang aku rasa seronok. Menghiburkan hati. Mungkin nanti sampai masa, cucu-cicit aku atau kamu pasti menjadikan apa yang aku reka/tipu menjadi realiti.

Sejarah adalah fakta. Kita tak buleh ubah fakta jika kita tiada bukti, saksi yang sahih.

Cerita yang aku fikirkan ini ada kaitan dengan Zaman Kegemilangan Melayu Melaka + Zaman Kegelapan Dunia. Lebih kepada fiction + non-fiction. Aku cuba masukkan elemen sejarah supaya ada part bosan (bagi budak sains). Elemen sains digaulkan sekali untuk menarik perhatian budak sains.

Mari baca apa yang difikirkan.

******

Permulaan

Tahun 3010. Perang Galaksi telah pun bermula.

Nadia mengaktifkan Mesin Pertempurannya iaitu sebuah mesin humanoid yang setinggi 14 kaki. Dilengkapi dengan penuh senjata. Laser, mata pisau cukur, pasu bunga dan lain barang yang boleh mencederakan pihak lawan turut dilengakapi di dalam mesin itu.

Dia menarik nafas dan melepaskannya perlahan-lahan. Sebelum itu, dia telah membaca doa menaiki kenderaan. Mesin Pertempuran adalah satu kenderaan jika tidak digunakan untuk bertempur. Nadia sering menyalahgunakan mesin itu jika hendak ke pasar atau balik ke kampungnya di Pulau Rusa, Kuala Terangganu. Katanya lebih laju dan tak perlu isi minyak kerana mesin itu hanya menggunakan tenaga solar. Oleh sebab itu jugalah, Nadia sering turun naik Mahkamah Tentera atas kes menyalahgunakan mesin pertempuran. Kini Nadia berada di tahap amaran terakhir kali pertama. Jika dia menyalahgunakan lagi, dia akan berada di tahap amaran terakhir kali kedua dan seterusnya.

Tamat Permulaan

******

Penamat

"Buat Teh Tarik Onee" jerit Alex kepada pekerja itu.

"Saya bukan tuhan. Saya tak buleh buat air" Pekerja itu membalas.

"Haduih la.. Bancuh la.. Bancuh. Silap cakap sikit pun, perli semacam."

Pekerja itu tersenyum lalu bergegas memberitahu kepada divisen membancuh air.

Dunia kembali aman. Tahun 3018

Tamat Penamat


Kan aku dah cakap. Itu sahaja yang boleh difikiran sekarang ini. Apakah ini yang dipanggil Writer Block? Hanya Intro dan Ending. Yang selebihnya?

5 comments:

Budak Pensel said...

lawak la..apela cerita ko nie

macha_sezs said...

hahaha
fak!!

ko memang sengal. hahaha...

aku ade Perak Block la aku rasa. balik perak idea tarak mari. entry juga gampang semacam.

aku nak join venture ah cite ko ni.bleh? kite start pas abes LI..amcam?

Darkk said...

@yazid
ah, biase ar..tak lawak tak Malaysia ar..

@macha
perak blok? mane ada..ko byk sangat layan awek..tu yg kureng idea..

macha_sezs said...

celah mana bro..awek pon xde lagi ni...choosy okeh!cuzi~~

hahaha

paiseh said...

gua pun duk tunggu2 film gende gini kuar pangung.. tak sangka jugak lu dah ada draft..
selebihnya lu tanya laa director.. erk. selain razak mohiden.!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails