Pages

Reviu Cincai: Sherlock Holmes

Menonton Filem Detektif Klasik, Tersohor tak lah sesukar mana pun difahami. Seronok. Tak susah nak faham jalan cerita. Oh. Jalan cerita, tipikal. Evil VS Good.

Tapi Aksi berbeza. CGI tak cacat sangat. Nicely done, bak kata orang Beseroh.

Dalam aku menonton Holmes, aku terbayangkan watak Dr House dari Siri TV House M.D. Tapi Holmes tak lah sekeji House. Mereka berdua ada satu sifat atau sikap. iaitu pemerhati yang baik dan ada intuisi sendiri. Mungkin watak House ini diilhamkan dari watak Holmes yang sememangnya wujud sejak berzaman lagi. Siapa tahu.

Kes siasatannya, mudah saja. Ilmu hitam dalam Pembunuhan. Logik lawan Spiritual. Kelakar tetap ada sikit-sikit, memandangkan jalan cerita yang boleh diagak haruslah diserikan dengan dialog atau adegan-adegan yang mencuit hati. Contohnya, bergaduh di kilang kapal.

Teruk sangat ke cerita ni? Jawapannya, tak. Tapi tak kesah kalau tak mahu tengok pun. Tengok pun, takpa. Tapi lebih baik tengok cerita ini dulu dari menonton Avatar. Sebab takut nanti korang akan jerit, "Mana CGI power macam Avatar beb? MANA?"

Jadi, Reviu Cincai kali ini akan memberikan 3.9/5 bintang untuk Sherlock Holmes.

P.S: Wow. Aku tak boleh tengok wayang pukul 10 ke atas sekarang. Masuk panggung je, misti rasa nak tidur. Waktu afdal aku tengok wayang adalah pukul 11 hingga 8 malam.



No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails