Pages

Reviu Cincai: Avatar

Akhirnya, berbaloi penantian aku.

Filem Epik.

Jalan cerita. Peh. Mendalam.

Kapitalis konker planet lain. Dan terpaksa menggunakan teknologi yang tersendiri untuk mendalami budaya dan adat makhluk pra-bumi itu sendiri dengan menyamar menjadi makluk pra-bumi itu.

Aku anggap storiline dia briliant. Sebab James Cameron, mampu membina satu dunia yang betul-betul mengasyikkan. Binatang-binatang yang dia cipta, tumbuhan-tumbuhan dan juga pergerakan makluk pra-bumi itu sendiri. Buat aku terkesima.

Tak lupa. Mecha-nya. (Baca: Robot) juga buat aku terpesona. Teknologi robot tu, tak lama. Mesti direalitikan semua itu suatu hari, nanti.

Dan kalau kau perhatikan, pegerakan bibir dengan suara, memang sync (selari). Sangat sempurna.

Serius. Memang cantik.

Flow cerita, oh. Seperti biasa dibuat. Tetapi dalam konteks universe yang berlainan. Maksudnya, pembalakan haram di planet asing. Rama-rama digantikan dengan obor-obor riang. Bersatu dengan binatang yang lain melalui, erm. ekor (??).

CGI yang buat engkau pecah kepala tengok. (Kalau kau big fan of CGI) lah. Sebab setiap milisecond untuk buat CGI tu, makan masa bukan sekejap. Lama.

Dan aku ketawa kekaguman.

Itu belum masuk perang terakhir. Oh tuhan. Kali terakhir aku tengok perang secara besar-besaran yang aku rasa hebat dalam movie adalah, dalam Lord Of The Ring dan kini, Avatar menjadi yang kedua dan juga terhebat.

James Cameron terlibat dalam kedua-dua; Storiline dan 3D effect. Jadi, jalan cerita tak nampak bangang seperti Transformer. dan juga 2012. Good Effort, James. Kau tak scam duit orang untuk cerita kononnya bagus kalu efek bagus. Dan kau buat filem memang bagus. Satu par dengan StarWars, Lord of the Rings. Syabas.

Wiki: James Cameron

Kalau korang mahu tonton, aku rekemen tonton lah 3D.

Sebab aku dah up Avatar, the best movie of the 2009.

Tolong ya? Avatar dan tonton 3D.

EPIK!

Rating: 4.6/5 bintang.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails