Pages

Tangkap Saya Jika Anda Boleh

Sebetulnya, aku dah lama tak tengok movie.

Oleh itu, semalam aku telah menonton sebuah cerita lama. Movie lama yang bertajuk "Catch Me If You Can". Ya, memang sebuah cerita lama. Aku tak ingat tahun bila ianya ditayangkan, rasanya dalam tahun 90-an. Ianya berdasarkan kisah benar.

Kisah seorang penipu yang berjaya menipu bank-bank di Amerika Syarikat. Dengan berbekalkan cek palsu, dia berjaya menyakinkan pihak bank untuk menunaikan (cash out) cek palsu yang dia sendiri buat. Untuk menyakinkan pihak bank, dia haruslah menyamar menjadi orang yang berjaya, seorang yang nampak berduit. Contoh, dia menyamar seorang pilot, doktor dan James Bond.

Tapi ini bukan lah review cincai.

Aku lebih tertarik kepada punca mengapa dia jadi macam tu. Kenapa dia jadi penipu. Satu punca sahaja; Mak Bapak bercerai. Bila mak pak dia bercerai, dia dalam dilema. Tak tahu nak beri sapa hak penjagaan. Sama ada mak, atau pun bapak. Jadi, dari dia buat keputusan. Dia lari dari buat keputusan. Dia lari dari rumah.

Hal ini buat aku terfikir. Kalau di Malaysia, bila remaja lari dari rumah rata-rata akan menjadi kutu-kutu rayap, mat-mat rempit, mat pit dan lain-lain lagi benda yang selalu kita dengar. Cuba jadi lain sikit. Cam contoh mamat di atas.

Bukan la galakkan lari dari rumah. Tapi bila lari dari rumah tu, jadi lah orang berguna. Bukan jadi penyusah masyarakat. Yang paksa Zakiah Anas 999, Mazidul 360 turun buat liputan dari semasa ke semasa. Bagi kesedaran, kononnya. Lepas tu ada orang datang buat filem sampah pasal masalah sosial ni. Bosan tahu. Buat filem, kononnya buat orang sedar. Tapi aku tengok, bukan makin sedar. Makin menjadi-jadi ada lah. Heh.

Sekali sekala nak tengok juga ada yang masuk rancangan ekonomi, debat dan wawancara siswa. Paling koman pun, jadi artis. Lepas tu, kata "Saya seorang yang lari dari rumah" dengan muka bangga.

Okeh lah. Sampai sini saja. Esok kita berborak lagi. Eh, Esok PCFair kan? Moh la Turun ke PCFair.

P/S: Aku sibuk cari lirik lagu langgar lari dari monoloQue. Sapa-sapa ada, bagi tahu ya?

3 comments:

kaxx said...

jom pcfair.

siggplus said...

sufiah yusuf lg terer..

dari bijak jadi pelacur..

dia bangga pulak tu..haa cmne?

jo said...

akhir 90-an kot..
tom hanks dgn leonardo x silap gua..
gua pun suka muvi ni..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails