Pages

Reviu Cincai: Pikom PC Fair KLCC Disember 2009

Dah lama saya tak menulis reviu cincai mengenai event. Okeh. Padahal tak pernah.

Saya kali ini ke Pikom PC Fair yang bertempat di KLCC. Padahal, pada hari yang sama. Turut berlangsung di tempat tinggal sementara saya iaitu, Melaka.

Macam takda kerja jalan jauh ya? Hah. Salah. Kata orang. Jauh perjalanan, luas pemandangan. Contohnya, baru saya tahu, kita buleh minum air Coke dengan mencampurkan krimer untuk menjadikan nya, menyerupai float. Apa kejadah rasanya. Saya tak tahu. Itu kena tanya Kaxx. Dia ikut Kawan dia ajar. Saya tak buat. Saya naif.

Seperti yang kita sedia maklum. KLCC tempat glemer. Jadi komuter, lrt, monorel ke sana, pasti penuh. Nak-nak tambah cuti sekolah. Pasti ramai berpusu ke sana. Maka, padat dan sardin lah komuter, lrt, monorel itu sampai buleh buat orang bergaduh.

PC Fair biasanya menawarkan harga-harga yang murah dari biasa. Tapi satu benda pun saya tak mampu nak beli. Saya lebih tertarik dengan promosi wireless broadband syarikat tempatan. Promoter mereka akan duduk mengelilingi booth mereka. Dan apabila penunjung bergerak melalui booth mereka, mereka seperti mahu menelan anda, bertukus lumus mahu menarik minat anda.

Usah khuathir. Saya ada tips untuk menggelakkan dari di telan dan di mamah mereka semua.

Celcom Broadband; Biasanya mereka akan menawarkan modem wireless Free. Hanya ucapkan perkataan, "Saya tak suka barang Free" pasti mereka menjauhkan diri dari anda.

Maxis Broadband; Mereka lebih suka memberi beg goodies untuk anda. Jadi, ambil beg goodies itu kalau dihulurkan mereka. Kalau tak dihulurkan, mintak sendiri. Sebab bila anda ambil beg goodies, secara automatik anda dianggap telah menyokong mereka. Berpura-pura menyokong amat perlu untuk keadaan sebegini rupa.

P1Wimax Broadband: Syarikat Wireless yang mencetuskan kontroversi di Parlimen mengenai iklan "Sudah Potong" mereka. Hanya gunakan tagline itu dan tambah lagi sedikit ayat untuk mengelak dari mereka, "Saya sudah potong. Potong P1Wimax"

Digi Broadband: Tak berbahaya langsung.

Okeh? Usah rasa bimbang lagi ya?

Makwe-makwe yang jaga booth, hampir semuanya Cina. Jadi mereka akan keterlaluan seksi berpakaian. Cantik-cantik pula. Sejuk hati memandang. Tapi saya tak tergoda untuk membeli satu hapa pun dari mereka. Hanya berminat bergambar dengan mereka. Buat kenang-kenangan.

Banyak booth berulang kali banyak. Seperti contoh. Acer, HP, Dell dan Canon. Booth tak berulang pula, booth Apple, Alienware (Brand bagus untuk Gamer) dan Sony. Saya melepak lama jugak di booth Sony. Main PSP Go. Tak best sangat. Pasal control dia dah macam menyusahkan. Leceh. Keselesaan bermain kurang. Harapkan design je best (Slide) dan memori dalaman je besar (16GB..betul tak?)

Apa-apa pun PC Fair KLCC, menarik jugak. Banyak jugak barang yang murah-murah sikit dari harga asal. Dapat bodek amoi, dapat lah murah. Tak dapat, mahal lah. Sekarang saya rasa ini dah bukan macam reviu pulak. Lebih kepada pengalaman. Haha.

Kepada yang teringat nak pergi, pergi je lah. Tak rugi, tak untung. Sebab banyak bende baru buleh tahu, kalau kita bertanya. Tak nak pergi pun takpa. Duduk rumah pun okay jugak. Cuaca sekejap hujan, sekejap panas ni. Elok lah duduk rumah. Apa bende aku merepek ni.

Akhir kata, Saya kasi 7.6/10 bintang untuk event ini.

2 comments:

JMR said...

coke cmpur caramel???wow..nice idea nih..

adeknurul said...

nicely said! i sgt suka la blog2 malay ni. too bad malay i kurang dipaham org. heeee~

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails