Pages

(Samb)Petang, Spongbob, & Tiga Dot.

Emm. Biar aku cerita lah. Sang Penghempas Handpon berkata. Mungkin dia nampak mata aku sudah renung tajam pada dia dan renungan aku masuk jauh ke dalam mata terus ke hati dan menyocok-nyocok hatinya membuatkan hatinya gentar. Itu mungkin. Siapa tahu tentang hatinya.

Tapi yang aku tahu, Sang Penghempas Handpon, sudah mahu bercerita. Cerita apa? Itu yang kita akan ketahui sebentar sahaja lagi.

"Aku sebenarnya, ada masalah dengan Girlfren aku" Sang Penghempas Hendpon sudah mula mahu bercerita. Tapi suara tersekat-sekat, macam nak nangis. Aku diamkan aja.

"Aku tak tahu samada, Girlfren aku ini masih setia kat aku ke tak. Aku tak tahu, ar. Bila aku tanya dia, dia sayang aku ke tak. Dia macam teragak-teragak, you know, hasitete. "

"Bukan hasitete, tapi hesitate." Sampuk aku untuk betulkan verb matsaleh Sang Penghempas Handpon ini.

Tapi macam penat kan, panggil Badigol ini Sang Penghempas Handpon. Biar aku tukar label dia. Aku labelkan, K. Atau Kamaruddin (Bukan Nama Sebenar).

Okeh sambung;

Eh, apa-apa je lah. Dia bidas. Aku bukan terer sangat BI. Kamaruddin kata lagi.

Dah tak terer, kenapa sebut?. Aku kata.

Kamaruddin mula diam. Makan hati gaya muka dia sekarang. Tapi diamnya sementara sahaja. Kemudian dia mula sambung cerita;

Aku tak paham la, apasal ek? Apasal Girlpren aku jadi macam tu? Dia tanya.

Dia tanya aku macam aku ini detektif pula. Detektif Shorlock Homes. Kalau Sherlock Homes, detektif bahagian Homosid. Aku pula, Sherlock Homes bahagian Cinta-cintun, gerpreng, boypreng. Dia anggap aku tahu macam tahu pasal cinta-cintun, gerpeng, boipreng ni. Padahal aku sifar. Sifar tentang cintan-cintan ni. Mee cintan tahu masak dan makan. Tapi ini lain.

Lagu penutup rancangan kegemaran aku diyakini rancangan Spongebob Squarepants sedang berkumandang. Aku buat gaya berfikir sambil badan aku bergerak-gerak mengikut alunan lagu penutup ini. Sambil bersila. Ada dalam sela masa tiga, empat minit aku duduk bersila sambil ikut rentak lagu penutup itu, tapi itu semua hanya untuk mengaburi mata Kamaruddin yang kononnya mahu aku fikirkan tentang masalah itu. Tapi haram aku tak.

Habis sahaja lagu, aku kata;

"Entah la. Aku pun tak paham dengan pempuan ni." Keluar sudah, ayat cliche. Entah la itu saja yang aku spotan sebut. Banyak terpengaruh drama swasta, cerekarama TV3 dan lain-lain.

"Owh. Jadi, kau ada rokok?" Kamaruddin tanya, berharap sesuatu yang pasti baginya.

"Takda, dah berhenti."

"Owh"

'Owh' yang sayu dari Kamaruddin. Di wajahnya, sayu. Sepi. Seperti musim sepinya takkan berakhir, macam kekal buat selamanya. Harap-harap esok, dia tengok Spongebob bersama aku. Untuk mengurangkan berat masalah nya.

Harap-harap esok.

5 comments:

Si Aizuddin said...

Esoklah. Tengoklah macamana. Kalau aku cari gepreng lain ja.

Darkk said...

Ahaha. Lain orang lain citarasa. Lain lumrah badai ombak gelora :)

Darkk said...

Ahaha. Lain orang lain citarasa. Lain lumrah badai ombak gelora :)

Budak Pensel said...

la, dia ker?

haha

Ain Ilyana said...

owh.chenta.is easy as a,b,c.
but complicated as 1,2,3,infinity.
:))

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails