Pages

Reviu Cincai: G.I Joe: The Rise of Cobra

Entri ini ditaja.

Merujuk perkara di atas, aku ditaja untuk menulis entri ini. Ya lah, maksud ringkas, di belanja. Kalau tak, tak mungkin aku ke pawangan untuk cerita ini. Terima kasih kepada pihak penaja.

Reviu bermula.

Kau mungkin membesar dengan menonton G.I Joe. Atau lebih tepat, aku membesar dengan menonton G.I Joe. Cerita perang-perang, aksi beraksi dan penuh teknologi memang sesuai dipadankan dengan jiwa kanak-kanak yang sedang membesar, serius. Memang sesuai.

G.I Joe adalah kisah dua pihak bertelagah kuasa mengawal dunia. Satu pihak mahu menguasai dunia, satu lagi pihak mahu menghalang pihak yang pertama dari menguasi dunia. Evil vs Good, dengan kata mudah orang Beserah.

Mudahkan tema cerita. Kalau tak dak orang mahu menguasai dunia, memang tak jadi cerita lah kan. Jadi perlunya watak jahat dalam cerita ini. Ceritanya dengan bermula sedikit sejarah, sedikit pemberitahuan, prolog yang menarik. Kemudian terus ke zaman terkini yang menceritakan tentang watak jahat. Ya, sebab itu aku kata penting nya watak jahat dalam cerita ini, keran watak jahat memang penting sehingga perlu diceritakan awal-awal lagi.

Yada Yada, Yada Yada. Jalan cerita sama dengan filem aksi yang lain. Ada romance, ada balas dendam, ada lawak jenaka yang mudah dilupakan, scene tak logik, dan ending biasa. Kuasa Jahat akhirnya jatuh, kalah dengan kekuatan tak seberapa Pihak Baik. Ya, dalam cerita ini, aku lebih kagum dengan orang jahat.

Beralih kepada efek pula, efek tip top. Aksi berlebihan, dan letop-letop yang buat aku bersorak. Masa aksi kejar mengejar orang jahat, aku kagum dengan teknologi penginjak tenaga manusia. Memang suka, tapi kurang dari segi CGI. Kurang sharp. Kurang realistik. Nampak kartun pun ada. Ye lah, nak melompat tapi kaki nampak macam loony toony, Macam Tom & Jerry. Tapi tak semua part lah. Ada certain-certain part. Mungkin korang tak perasan. Tapi aku perasan. *Masuk Muka Sengih*

Apa-apa pun, cerita ini seronok ditonton. At least, tak ada lah mengecewakan. Lagipun aku memang tak terfikir untuk menontonnya di pawangan.

Rating untuk cerita ini: 3.5 dari 5 bintang Avakadabra.

p/s: watak yang aku rasa cool gila, dalam cerita ini adalah Zaltan, Master of Disguise. Lepas bunuh orang, kemudian bersiul-siul lagu "Happy Good Fellas". Kewl kan?

3 comments:

sharamli said...

kewl tu apeWW?
c00l?

helomynameisjaye said...

camane la agaknye snake eyes benapas?

BudAk hijAu said...

maseh!
aku tnggu dvd kuar jelah.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails