Pages

Nasihat

Kita, kalau ikut nasihat orang sebenarnya kita mengikut kata orang. Erti kata lain, di mind control oleh orang lain. Dikawal oleh orang lain.

Jadinya, kita jangan ikut nasihat orang. Tapi sebaliknya, kita kaji nasihat itu. Cari rasional di sebalik kata orang dan buat keputusan berdasarkan kajian nasihat tersebut. Kajian yang dibuat tak perlu lama, bukan kena buat report 110 muka surat. Cukup sekadar terlintas di kepala, baik buruk segala.

Kadang-kadang kita tak tahu benda yang senang pun buleh jadi kompleks kalau dapat kat saya.

3 comments:

Robot Baik said...

bila memikirkan perkara yang mudah secara kompleks semata2 nak buat keputusan yang tepat dan secara rasional, orang akan kata kita lembab.

macam mana tu?

Darkk said...

Biarkan orang mengata, asalkan kita puas dengan keputusan kita.

Adakah kita hidup untuk memuaskan hati orang lain?

fndrocka said...

Kebanyakkan nasihat yg aku dengar sebenarnya berbentuk peringatan je..dah tahu..tapi alpa

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails