Pages

Momentum Terakhir: Malam Sepi

Malam itu sepi. Tiada gangguan bunyi cengerik. Tiada deruan angin kuat. Tiada bunyi kuali. Tiada bunyi bising dari budak-budak Myammar kerana mereka dipaksa berkumpul di padang oleh pihak berkuasa. Polis atau Imegirsen atau Rela, aku pun tidak pasti pihak berkuasa yang mana berkuasa itu. Yang pasti bukan aku. Tak kuasa aku nak menyuruh mereka berkumpul di padang. Jadi malam itu berasa tenang setenangnya.

Aku, Sordi dan teman serumahku, Faizal sedang asyik menonton TV. Bukan senang kami hendak dapat masa untuk menonton TV bersama-sama. Rancangan Gadis Melayu kalau tak silap ketika itu. Semua khusyuk menonton walaupun masa iklan. Tidak berborak. Menonton TV ketika itu ibarat sedang menjawap peperiksaan. Kalau tika itu TV ditutup, bunyi jarum jatuh pun buleh didengar.

Tiba-tiba Sordi memecah kebuntuan sepi;

"Apa kau rasa, kalau kau dah mengorat gadis separuh mati. 5, 6 tahun masih mengorat gadis yang sama. Tanpa Erti putus asa. Kerja Kuat. Guna macam-macam cara, taktik. Tapi masih tak dapat-dapat lagi. Apa kau rasa?"

"Rasa cam Tupperware" spotan Faizal.

Aku terdiam. Sordi tunduk seperti faham dengan jawapan Faizal. Dalam beberapa minit menunduk, dia bangkit bersiap memakai baju dan berseluar. Tergesa-gesa bersedia untuk keluar. Dalam Sordi tengah kekalutan, aku bertanya kepada beliau.

"Weh, kau nak pergi mana? Kalut semacam je"

"Aku terlupa malam ini ada parti Tupperware kat rumah nenek aku"

2 comments:

macha_sezs said...

erk?apekah.....

tak kool la g pati tapawer!

paiseh said...

apa rasa jadi tapawer ye..??

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails