Pages

Mari Tonton II

sambungan dari Mari Tonton I

Perjalanan berjalan untuk ke toko buku tidak lah selama 2 jam. Hanya berberapa minit sebenarnya. 5 minit kot. Entah. Saya rasa sekejap je. Ke Bukan? Agrh, tak kesah la berapa minit. Janji tak buleh solat jamak.

Tiba di sana saya memerhatikan buku dan beberapa majalah yang cuba memikat hati saya untuk membeli mereka. Saya terpikat dengan satu majalah PC ini. Kulit majalah menarik. Ada gambar Google Chorome. Saya tak buleh tengok majalah yang ada gambar software-software baru ini. Rasa nak beli. Tapi saya tak beli. Saya tengok je. Sebab majalah itu berbungkus dengan plastik. Tak dapat saya baca secara percuma. Lalu saya berlalu pergi.

Sedang saya sedang berlalu pergi, saya terjumpa seorang budak kecik. Umur 11 tahun, harap betul saya teka umur dia. Saya perhatikan dia. Dia perhatikan majalah PC yang sama saya perhatikan tadi.

Dalam hati saya terdetik, "Pergh, kecik-kecik dah minat software-software ini". Ya, saya cemburu. Mana tak cemburu. Masa kecik-kecik dulu saya diajar membaca dengan membaca Alam Pewira, Dewata Raya dan Anak-Anak Wira. Bapak saya suruh. Dia cakap tatabahasa dalam majalah tu betul. Tak tahu la. Kalau dia tipu saya, kira saya tipu kamu orang lah. Bapak saya dulu cikgu. Ketua Panatia Bahasa Melayu lagi. Lalu saya percaya.

Tiba-tiba budak kecik yang saya sedang perhati itu berlalu pergi. Saya tak tahu kenapa. Saya cuba kejar dia tetapi tidak berjaya. Dia lesap entah ke mana. Mungkin mak dia panggil. Tapi tak dengar pula, suara siapa-siapa memanggil dia.

bersambung...

5 comments:

Irfan F-one-R said...

biler nak citer kesah kau tgk citer geng neh..?? jgn spoil aarr.. aku tak tgk lagi...

Hidemichi said...

apa byk sgt bersambung ni wei...mana aci!!!

@tune® said...

cait!!
budak tuh lam mimpi jer ke?

macha_sezs said...

fuii...
ini da macam cite misteri ni!!

demi nama atuk saya!! pembunuh ade dikalangan kita!

paiseh said...

lu mimpi ni kan..???

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails