Pages

Puasa

Sebenarnya, macam selalu. Macam tahun lepas. Sejak duduk jauh dengan mak ayah ni, kalu pusing bazaar ramadhan je. Pusing lah sepenat-sepenatnya. Misti alih-alih beli nasik, ayam masak merah. Nak up sikit, nasik kerabu. Hampir majoriti puasa berbuka lauk gitu. Kecuali kes tertentu, tertido pukul 6 petang. Bangun kul 4 pagi. Tapi sahur pun misti dengan nasi lauk ayam masak merah.

Part berbuka puasa yang buat saya tak tahan sebenarnya. Kalu kita dah redi semua-semua makanan. Nak tunggu time azan je. Saya mana buleh. Tunggu depan makanan. Dia rasa lain macam je. Sebab tu, kenkadang lebih suka melepak main komputer. Sampai azan je, Baru kucar-kacir nak pergi bazaar ramadhan dengan air tebu. Lepas tu buleh minum terus depan pakcik air tebu tanpa segan silu sebab dah azan.

Bazaar ramadhan ni sebenarnya nak kasi kita pening buat pilihan nak makan apa. Bila kita tak dapat buat pilihan, kita akan jadi nak beli semua. Bila dah beli semua dan berbuka, makan satu karipap rasa macam dah kenyang gila sampai tak buleh pergi teraweh. Yang bakinya, terpaksa perlahan-lahan habiskan. Lama-lama kita akan jadi lebih membesar dari bulan tak puasa.

Sebabnya? Makan malam banyak. Bila malam, badan tak perlu kalori bagai semua tu. Nanti dia simpan dalam badan jadi fat. Atau bahasa biasanya lemak. Saya tahu benda tu semua, tapi saya buat jugak. Biasa lah. Tahu tapi tak amal. Sama macam orang belajar Bahasa Malaysia lah. Belajar 11 tahun lebih. Tapi dalam fesbuk tulis bahasa melayu macam gampang. "yew lew", "blk", titik banyak-banyak di tempat yang tak sepatutnya, huruf besar kecik dan lain-lain lagi contoh orang belajar bahasa melayu 11 tahun, dapat 1A dalam SPM tapi tak reti amal dalam kehidupan. Sekurang-kurangnya, walaupun tatabahasa tunggang langgang. Tapi ejaan tu kasi eja betul la. Okay? Okay.

Sekarang mende yang nak borok tadi?

6 comments:

tasekM said...

sudah duduk di kolumpo kah...?






(bulih ke eja kolumpo gini gaya nih..? :p)



.

tasekM said...

br tgk video di bawah.
eh.
adek akak dh kurus...



.

Darkk said...

kahkah. kurus mendenye. itu semua kamera trik je lah kak. Huhu.

Darkk said...

Eh. Takpe. Sebab ikut ejaan mulut. Best sikit. Hoho.

FarhanaLicious said...

macam makcik makcik la awak ni. haha

Darkk said...

Haha. Kenapa pulak? Awak la makcik.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails